Wednesday 7 December 2011

lembah pemahaman 2



SOALAN PEMAHAMAN 11
Baca petikan dialog di bawah ini dengan teliti. Kemudian, jawab soalan-soalan yang berikutnya.

Amir         :               Semalam saya dan Tapa pergi ke perpustakaan.
Dani         :               Apa yang kalian buat di sana?
Amir         :               Kami membuat kamus kecil.
Dani         :               Bagaimanakah cara kalian membuatnya?
Amir         :               Mula-mula kami mengumpulkan kata-kata yang sukar, kemudian kami menyusunnya mengikut abjad. Selepas itu, kami
                                mencari makna-maknanya. Akhir sekali, kami membina ayat-ayat yang sesuai dengan kata-kata tersebut.
Dani         :               Siapakah yang menyuruh kalian membuat kamus kecil itu?
Amir         :               Cikgu Sidik, sebagai aktiviti pengayaan.
Dani         :               Apa gunanya kamus kecil itu?
Amir         :               Kamus kecil itu dapat membantu kita meningkatkan perbendaharaan kata dan mengingat makna kata-kata yang sukar. Jadi,
                                apabila kita membaca buku atau petikan yang mengandungi kata-kata tersebut,kita telah sedia maklum akan maknanya dan
                                kita akan memahami baca       an kita itu dengan lebih mudah.
Dani         :               Bolehkah cara yang sama digunakan untuk membuat kamus bagi mata pelajaran yang lain?
Amir         :               Boleh! Caranya iaitu dengan mengumpulkan semua kata atau istilah mata pelajaran tersebut dan cari makna atau ejaannya,
                                susun mengikut abjad.
Dani         :               Bagaimana pula dengan pelajaran bahasa Inggeris?
Amir         :               Kamus bahasa Inggeris boleh juga dibina sama seperti kamus bahasa Melayu. Kalau kamu tidak percaya, cubalah.
Dani         :               Boleh saya pinjam kamus awak yang sudah siap itu?
Amir         :               Tidak boleh, kamus ini dibuat dengan berdasarkan kepada kemampuan masing-masing. Perbendaharaan kata kamu
                                mungkin tidak sama dengan perbendaharaan kata saya. Saya mencadangkan kamu membuatnya sendiri.
Dani         :               Baiklah, saya akan cuba membuatnya bersama rakan saya.

1  Yang manakah antara langkah-langkah yang berikut merupakan langkah yang betul untuk membuat kamus?
                A              Menyenaraikan kata, mencari makna, dan menyusun kata-kata tersebut mengikut abjad
                B              Menyenaraikan kata dan menyusun- nya mengikut abjad
                C             Menyenaraikan kata, menyusunnya mengikut abjad, mencari maknanya, dan membina ayat
                D             Menyenaraikan kata, membina ayat, dan mencari makna

2  Pembinaan kamus seperti yang dibuat oleh Amir dan Tapa dapat
                A              Mempertingkat perbendaharaan kata
                B              Mempertingkat pemahaman
                C             Mempertingkat kemahiran
                D             Mempertingkat bahasa

3  Apakah mata pelajaran yang diajarkan oleh Cikgu Sidik?
                A              Bahasa Inggeris     
                B              Bahasa Melayu                                       
                C             Sains
                D             Kajian Tempatan

4  Mengapakah ayat-ayat dibina untuk setiap kata yang telah dipilih?
                A              Untuk melengkapkan usaha pembinaan kamus
                B              Untuk menjelaskan lagi maksud kata itu
                C             Untuk memantapkan pemahaman tentang penggunaan kata yang dipilih
                D             Untuk memberikan maknanya yang khusus

5  Mengapakah Amir tidak mahu meminjamkan kamusnya kepada Dani?
                A              Kerana dia perlu mendapat persetujuan daripada Tapa terlebih dahulu
                B              Kerana kamus itu baru dibuatnya
                C             Kerana kamus itu kepunyaannya
                D             Kerana kamus itu dibina mengikut tahap perbendaharaan masing-masing



SOALAN PEMAHAMAN 12
Baca syair di bawah ini dengan teliti. Kemudian, jawab soalan-soalan yang berikutnya.
                                                Kisah nelayan di tengah lautan,
                                                Mencari rezeki menangkap ikan,
                                                Membawa umpan berserta joran,
                                                Hasil tangkapan diharap lumayan.
                                                                Ketika itu cuaca cerah,
                                                                Berada di tengah lautan nan indah,
                                                                Tidak diduga bagai disergah,
                                                                Awan hitam membawa gundah.
                                                Angin bertiup bukan kepalang,
                                                Sehingga nelayan berhati walang,
                                                Ketika itu berasa malang,
                                                Suratan takdir sukar dihalang.
                                                                Anak-anak berasa cemas,
                                                                Teringat ayah di lautan luas,
                                                                Ombak pula bertindak ganas,
                                                                Takut ayah mendapat nahas.
                                                Perahu kecil teroleng-oleng,
                                                Nelayan ngeri bercampur pening,
                                                Berkat doa anakanda mengiring,
                                                Suasana ribut bertukar hening.
                                                                Berkayuh nelayan ke arah pantai,
                                                                Anak isteri melambai-lambai,
                                                                Tidak mengira hujan nan renyai,
                                                                Perlu lagi kasih dan belai.

1  Apakah tajuk yang sesuai untuk syair di atas?
                A              Nelayan Malang
                B              Nelayan Dihempas Badai
                C             Nasib Nelayan
                D             Nelayan Pinggir Pantai

2  Apakah faedah yang digunakan oleh nelayan itu untuk menangkap ikan?
                A              Menggunakan jala
                B              Menggunakan pukat
                C             Menggunakan bubu
                D             Menggunakan pancing

3  Mengapakah anak dan isteri nelayan berasa cemas?
                A              Kerana nelayan itu berada di lautan ketika hujan ribut
                B              Kerana nelayan tidak mendapat tangkapan
                C             Kerana mereka hidup miskin
                D             Kerana mereka bergantung hidup pada nelayan

4  Kata walang dalam petikan membawa maksud
                A              iri hari.                     C             besar hati.
                B              susah hati.               D             kecil hati.

5  Pilih penyataan yang TIDAK BENAR.
                A              Angin bertiup kencang di lautan.
                B              Keluarga nelayan bimbang akan keselamatan nelayan.
                C             Keluarga nelayan menunggu kepulangannya di pantai.
                D             Nelayan berjaya mendapat hasil tangkapan yang lumayan.

SOALAN PEMAHAMAN 13
Baca petikan di bawah ini dengan teliti. Kemudian, jawab soalan-soalan yang berikutnya.

                La Nina berasal daripada bahasa Sepanyol yang bermaksud budak perempuan. Gelaran lain bagi La Nina ialah “El Viejo” yang bermaksud lelaki tua. La Nina merujuk kepada suhu yang keterlaluan di permukaan laut di Pasifik Tropika. Keadaan ini menyebabkan berlakunya perubahan cuaca.
                Fenomena La Nina ini berlaku semasa tiupan Angin Timuran menjadi bertambah kuat di sebelah timur Lautan Pasifik di sepanjang pesisir pantai Ecuador, Chile, dan Peru. Fenomena ini hanya berlaku di Lautan Pasifik. Lautan Pasifik menyimpan 50 peratus daripada kandungan jisim air di dunia.
                Di Lautan Pasifik ini, terdapat dua perbezaan yang ketara, iaitu sejuk di bahagian timur dan panas di bahagian barat. Apabila La Nina berlaku, Suhu Permukaan Laut (SST) dan Indeks Ayunan Selatan (SOI) berubah. Hal ini menjadikan tekanan di Tahiti, Hawaii (timur) lebih tinggi daripada di Darwin (barat). Lanjutan daripada itu, suhu sejuk di bahagian timur ditolak oleh tekanan tinggi ke arah barat yang biasanya mengalami suhu panas. Keadaan ini menyebabkan angin bertiup dari timur ke barat Pasifik menjadi dominan. Dengan kata lain, suhu sejuk yang membawa dan menerima menguasai kawasan barat.
                Tiupan Angin Timuran semakin meningkat menyebabkan suhu permukaan laut semakin rendah. Cuaca akan menjadi sejuk dan kering di bahagian barat laut dan menjadi lembap di bahagian barat Pasifik.
                Malaysia juga mengalami fenomena La Nina ini. Hujan turun pada kadar yang melebihi kebiasaan. Kematangan cuaca seperti ini berlaku pada hujung tahun dan memberikan kesan yang besar kepada Monsun Timur Laut. Negeri-negeri yang berhampiran dengan Indo-Australia akan mengalami kesan penuh La Nina ini.

1  La Nina bermaksud
                A              seorang budak perempuan.
                B              seorang lelaki tua.
                C             suhu yang melampau di permukaan laut.
                D             perubahan cuaca di Pasifik Tropika.

2  Bilakah berlakunya fenomena ini?
                A              Semasa tiupan Angin Timuran bertambah kencang di sebelah timur Lautan Pasifik
                B              Semasa Angin Timuran bertiup di sepanjang pantai Ecuador, Chile, dan Peru
                C             Ketika Lautan Pasifik mengalami suhu yang berbeza
                D             Ketika 50 peratus jisim air berada di Lautan Pasifik

3  Mengapakah tekanan di Tahiti lebih tinggi daripada tekanan di Darwin?
                A              Kerana Suhu Permukaan Laut dan Indeks Ayunan Selatan berubah
                B              Kerana Indeks Ayunan Selatan tetap
                C             Kerana Suhu Permukaan Laut dan Indeks Ayunan Selatan tetap
                D             Kerana Suhu Permukaan Laut berubah-ubah

4  Pilih penyataan yang BENAR.
                A              Dalam bahasa Melayu, La Nina bermaksud lelaki tua.
                B              Di Lautan Pasifik, cuaca di bahagian timurnya sejuk manakala di bahagian baratnya panas.
                C             Negara-negara di Indo-China akan mengalami kesan penuh La Nina.
                D             Suhu Permukaan Laut akan meningkat apabila tiupan Angin Timuran semakin kuat.

5  Kematangan cuaca Monsun Timur Laut berlaku pada bulan
                A              Ogos.                       C             Januari.
                B              November.              D             Disember

SOALAN PEMAHAMAN 14
Baca petikan di bawah ini dengan teliti. Kemudian, jawab soalan-soalan yang berikutnya.

                                                                          KEK
                                                               Bahan-bahannya:
                                                               200 g mentega
                                                               1 cawan gula hangus
                                                               2 cawan tepung naik sendiri
                                                               8 biji pisang emas
                                                               5 biji telur ayam
                                                               1 sudu teh soda bikarbonat
                                                               sedikit esen vanilla

Cara-cara membuatnya:
1  Pukul gula dan mentega sehingga kembang di dalam bekas yang besar. Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil dipukul dengan rata hingga
    habis.
2  Pisang emas dilecek hingga lumat. Masukkan pisang sedikit demi sedikit, sambil kacau hingga rata. Kemudian, masukkan esen vanilla.
    Tepung dan soda bikarbonat diayak bersama-sama. Masukkan tepung ke dalam adunan sedikit demi sedikit dan kacau mengikut bentuk yang
    digemari.
3  Tuangkan adunan ke dalam acuan yang telah disapu dengan mentega atau minyak. Bakarlah dengan kepanasan 190 ° C atau 375 ° F
    selama satu jam.

1  Apakah nama yang sesuai diberikan kepada kek tersebut?
                A              Kek Gula
                B              Kek Pisang
                C             Kek Mentega
                D             Kek Gula Hangus

2  Berapa banyak mentegakah yang diperlukan untuk membuat dua adunan kek tersebut?
                A              0.2 kg      C             200 kg
                B              0.4 kg      D             2 kg

3  Cara yang betul memasukkan tepung ke dalam adunan ialah
                A              Mengikut sukatan yang ditetapkan
                B              Memasukkannya sedikit demi sedikit
                C             Memasukkannya sekali gus
                D             Memasukkannya mengikut cita rasa sendiri

4  Mengapakah tepung dan soda bikarbonat perlu diayak?
                A              Untuk memudahkan campuran
                B              Untuk memesrakan kedua-dua bahan
                C             Untuk mendapatkan hasil yang halus
                D             Untuk memanfaatkan ayak

5  Mengapakah adunan itu perlu dibakar pada kepanasan hingga 190 ° C?
                A              Untuk memanaskan oven
                B              Supaya adunan masak dengan betul
                C             Kerana tahap kepanasan telah ditetapkan mengikut tempoh tertentu
                D             Agar adunan boleh dibakar

PEMAHAMAN 15
Baca biografi di bawah ini dengan teliti. Kemudian, jawab soalan-soalan yang berikutnya.

                Kamaluddin bin Muhammad lebih dikenali dengan nama penanya Keris Mas. Beliau dianggap sebagai pelopor cerpen Melayu moden. Beliau dapat disifatkan sebagai cerpenis yang terkemuka dan paling mengagumkan selepas Perang Dunia Kedua.
                Keris Mas anak watan negeri Pahang. Beliau mendapat pendidikan awal dalam aliran Melayu hingga darjah lima. Keputusan peperiksaan beliau yang baik melayakkan beliau melanjutkan pelajaran ke Maktab Melayu Kuala Kangsar. Akan tetapi, beliau tidak mendapat peluang itu kerana maktab tersebut dikhaskan kepada golongan bangsawan sahaja. Keris Mas tidak berputus asa. Beliau melanjutkan pelajarannya ke Kolej Islam, Padang Panjang, Sumatera.
                Keris Mas menceburkan diri dalam bidang kewartawanan di Singapura pada tahun 1947 dengan bertugas sebagai pengarang di syarikat percetakan Utusan Melayu. Salah satu sumbangan besar yang diusahakannya ialah memesatkan lagi pengeluaran majalah Mastika yang pada ketika itu hampir tidak mendapat sambutan. Setelah Dewan Bahasa dan Pustaka ditubuhkan di Johor Bahru pada tahun 1956, Keris Mas diterima sebagai pengarang umum. Beliau kemudiannya dinaikkan pangkat menjadi Ketua Pengarang. Sejak tahun 1971, beliau menjadi Ketua Bahagian Pembinaan dan Pengembangan Sastera, dan bertanggung jawab sebagai Ketua Pengarang majalah Dewan Bahasa dan Dewan Sastera. Beliau memegang jawatan tersebut sehingga bersara pada tahun 1977.
                Keris Mas telah menghasilkan kira-kira 69 buah cerpen. Beliau telah mengemukakan pelbagai persoalan seperti peristiwa cinta, kepincangan masyarakat, dan perjuangan kebangsaan. Dua buah antologi cerpennya yang terkenal ialah Mekar dan Segar dan Patah Tumbuh.Keseluruhan hidup Keris Mas ditumpukan kepada bidang kesusasteraan. Oleh sebab jasa-jasa beliau itu, beliau telah menerima anugerah Pejuang Sastera pada tahun 1976 dan Anugerah Sastera Negara yang pertama pada tahun 1981.


1  Mengapakah Kamaluddin bin Muhammad tidak belajar di Maktab Melayu Kuala Kangsar?
                A              Kerana dia anak rakyat biasa
                B              Kerana dia ingin ke Kolej Islam
                C             Kerana dia hanya tamat darjah lima
                D             Kerana dia anak watan negeri Pahang

2  Apakah jawatan terakhir yang disandang oleh Kamaluddin bin Muhammad?
                A              Pengarang Umum
                B              Ketua Pengarang   
                C             Ketua Bahagian Pembinaan dan Pengembangan Sastera
                D             Ketua Pengarang majalah Dewan  Bahasa dan Dewan Sastera


3  Pilih pernyataan yang BENAR tentang Keris Mas.
                A              Beliau merupakan pengasas majalah Mastika.
                B              Beliau seorang Sasterawan Negara.
                C             Beliau ialah penerbit majalah Dewan Bahasa.
                D             Beliau mula menulis semasa di Johor Bahru.

4  Berapa lamakah Kamaluddin bin Muhammad berkhidmat di Dewan Bahasa dan Pustaka?
                A              Enam tahun             C             24 tahun
                B              21 tahun                  D             30 tahun

5  Kata pelopor  sama maksud dengan perkataan
                A              pejuang.                  C             perintis.
                B              peneroka.                D             peninjau.


PEMAHAMAN 16
Baca catatan di bawah ini dengan teliti. Kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

AHAD, 26 JUN 2005
Bertolak dari KLIA ke Kuching dengan menaiki pesawat MAS MH 1043. Hari ini merupakan hari yang bersejarah dalam hidupku kerana pertama kali menaiki kapal terbang. Pukul 11.30 pagi, kira-kira dua jam kemudian, aku selamat mendarat di Lapangan Terbang Kuching. Oh, alangkah indahnya Bumi Kenyalang!

ISNIN, 27 JUN 2005
Malam tadi menginap di rumah Saniah, sahabat penaku di Petra Jaya. Pagi, Saniah menemaniku berjalan-jalan di Bandar Kuching. Kami menaiki bas melalui Jambatan Datuk Patinggi Haji Abdul Rahman Yaakub. Kemudian, kami menaiki perahu penambang menyeberangi Sungai Sarawak. Naik gentar aku kerana pelbagai gambaran tentang Bujang Senang bermain di benakku. Kami melawat Fort Margherita.

SELASA, 28 JUN 2005
Baru kuketahui Saniah mempunyai saudara kembar, Sani namanya. Dia malu-malu denganku. Sani ada hati untuk belajar di Semenanjung.

RABU, 29 JUN 2005
Bersama-sama Saniah dan Sani, kami melawat Muzium Sarawak. Amboi, banyaknya barang purba yang dipamerkan!

KHAMIS, 30 JUN 2005
Melawat pameran buku di Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sarawak, di Jalan Tun Abang Haji Openg. Banyak buku dan majalah yang dipamerkan. Malam, bersama dengan keluarga Saniah, aku makan ikan terubuk bakar di Batu Lintang. Alangkah enaknya!

JUMAAT, 1 JULAI 2005
Hari ini tidak ke mana-mana. Bapa Saniah membeli dua kilogram telur ikan terubuk.

SABTU, 2 JULAI 2005
Petang, bapa Saniah membawa aku, Saniah, dan Sani ke Tasik Biru di Bau. Pada masa dahulu, tasik ini merupakan kawasan perlombongan emas.Waktu balik, kami singgah sebentar di Kilometer 8 untuk membeli pasu Sarawak.

AHAD,  3 JULAI 2005
Pukul 5.00 petang, aku berada di Lapangan Terbang Kuching. Aku berangkat pulang ke Kuala Lumpur dengan pesawat MAS MH 1021. Selamat tinggal Bumi Kenyalang.

1  Penulis berlepas ke Kuching pada pukul
                A              9.30 pagi.               
                B              10.30 pagi.             
                C             11.30 pagi.
                D             12.30 tengah hari.

2  Apakah ole-ole yang dibawa oleh penulis dari Sarawak?
                A              Barang purba         
                B              Pasu Sarawak        
                C             Buku dan majalah
                D             Telur ikan terubuk



3  Di manakah tempat yang dilawati oleh penulis tanpa Sani?
                A              Tasik Biru               
                B              Batu Lintang           
                C             Muzium Sarawak
                D             Bandar Kuching

4  Penyataan yang berikut BENAR tentang lawatan penulis, kecuali
                A              Dia menginap di rumah Sani.
                B              Dia melihat bekas lombong emas.
                C             Dia meninggalkan Sarawak pada pukul 5.00 petang.
                D             Dia menyeberangi Sungai Sarawak pada hari kedua.

5  Maksud gentar dalam petikan ialah
                A              sedih.       C             murung.
                B              takut.       D             terharu

PEMAHAMAN 17
Baca petikan laporan di bawah ini dengan teliti. Kemudian, jawab soalan-soalan yang berikutnya.

Laporan Lawatan Rombongan Sekolah Kebangsaan Seri Andika, Grik, Perak
ke Sekolah Kebangsaan Sinar Harapan

                Pada 3 Mac 2005, satu rombongan dari Sekolah Kebangsaan Seri Andika, Grik, Perak telah mengadakan lawatan ke Sekolah Kebangsaan Sinar Harapan. Seramai 55 orang ahli rombongan yang menyertai rombongan ini. Mereka terdiri daripada tujuh orang guru lelaki, enam orang guru wanita, 15 orang murid murid perempuan, 22 orang murid lelaki, dan lima orang pekerja. Mereka tiba di perkarangan sekolah dengan sebuah bas sejam lewat dari masa yang dijadualkan mengikut surat yang dikirimkan seminggu sebelum tarikh lawatan.
                Kunjungan mereka disambut oleh Guru Besar, penolong-penolong kanan, dan guru-guru Sekolah Kebangsaan Sinar Harapan. Selepas bersalaman, ahli rombongan dipersilakan ke Bilik Gerakan untuk mendengar taklimat khas daripada Guru Besar Sekolah Kebangsaan Sinar Harapan berhubung pengurusan dan pentadbiran sekolah. Guru Besar juga menyentuh tentang disiplin murid, hubungan ibu bapa serta kerjasama guru-guru yang telah menghasilkan kejayaan sekolah dalam peperiksaan UPSR selama tiga tahun berturut-turut.
                Selepas taklimat Guru Besar, mereka berpeluang mendengar ceramah strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, Matematik,dan Bahasa Inggeris oleh guru-guru berkenaan. Ahli rombongan berkesempatan berbincang dan mengetahui rahsia kejayaan Sekolah Kebangsaan Sinar Harapan. Mereka berada di Bilik Gerakan selama kira-kira dua jam. Selepas berbincang, mereka menikmati jamuan ringan yang disediakan oleh tuan rumah.
                Sebaik sahaja selesai perbincangan, rombongan ini dibawa melawat pusat sumber, taman bacaan, laluan ilmu, dan melihat proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Mereka telah diberi penerangan oleh guru pengiring.
                Selain itu, mereka mengambil kesempatan beramah mesra dengan guru-guru dan murid-murid sekolah ini. Kehadiran mereka di sekolah ini membanggakan pihak sekolah.
                Jam 1.30 petang, rombongan mereka pun berlepas pulang, iaitu setelah berada di sekolah ini kira-kira empat jam. Sebelum berpisah, wakil kedua-dua buah sekolah bertukar-tukar cenderahati sebagai tanda kenangan.


Yang menjalankan tugas                                                                                                                                                                    17 MAC 2005.              
          Ismail
(ISMAIL BIN ABDULLAH)
Setiausaha Guru,
Sekolah  Kebangsaan Sinar Harapan,
Johor Bahru, Johor.

1  Bilakah Sekolah Kebangsaan Sinar Harapan dimaklumkan tentang lawatan itu?
                A              24 Februari 2004   
                B              25 Februari 2004   
                C             26 Februari 2004
                D             27 Februari 2004

2  Mengapakah ahli rombongan itu dibawa ke Bilik Gerakan?
                A              Untuk menikmati jamuan ringan
                B              Untuk berkenal mesra
                C             Untuk mendengar takllimat
                D             Untuk bertukar-tukar hadiah



3  Apakah yang mendorong Sekolah Kebangsaan Seri Andika mengadakan lawatan ke Sekolah Kebangsaan Sinar harapan?
                A              Kerjasama ibu bapa
                B              Kecemerlangan sekolah
                C             Kesungguhan murid-murid
                D             Melihat kawasan sekitar sekolah

4  Tempat yang tidak dilawati oleh rombongan Sekolah Seri Andika semasa lawatan itu ialah
                A              bilik guru .                C             taman bacaan.
                B              perpustakaan.         D             bilik darjah.

5  Apakah yang membanggakan pihak Sekolah Kebangsaan Sinar Harapan daripada lawatan itu?
                A              Mendapat penghormatan
                B              Dapat menyambut tetamu
                C             Dapat menyambung silaturrahim
                D             Mengetahui rahsia kejayaan sekolah

PEMAHAMAN 18
Baca puisi di bawah ini dengan teliti. Kemudian, jawab soalan-soalan yang berikutnya.
                                Burung jelatik burung jaladan,
                                        Hinggap terkukur di pohon ceri;
                                Ilmu dituntut tiada sempadan,
                                        Nilainya mahal tidak terperi.

                                Burung merpati terbang ke hulu,
                                        Terbangnya tinggi melewa-lewa;
                                Semasa belajar janganlah jemu,
                                        Pabila tua tidak kecewa.

                                Burung nuri hinggap di dahan,
                                        Burung merbuk bersarang rendah;
                                Orang berilmu dikasihi Tuhan,
                                        Ke mana pergi tidak menadah.

                                Terbang helang menjangkau angkasa,
                                        Kembali ke bumi hilangkan dahaga;
                                Ilmu dunia bagaikan perkasa,
                                        Ilmu akhirat bawa ke syurga.

                                Burung kedidi burung ketitir,   
                                        Kenari terbang bersama pipit;
                                 Andai berilmu janganlah kikir,
                                        Hidup di dunia tidaklah sempit
                                 Burung punai memakan padi,
                                        Mengigal merak di hari senja;
                                Jika berilmu taburlah budi,
                                        Dipandang mulia di mana saja.

1  Mengapakah kita mesti rajin dan tekun menuntut ilmu?
                A              Agar kita dihormati masyarakat
                B              Kerana nilainya amat tinggi
                C             Kerana ilmu tiada batasannya
                D             Agar berbahagia pada masa depan

2  Apakah yang diharapkan kepada orang yang berilmu?
                A              Membawa ke syurga
                B              Sanggup berkorban
                C             Hidup senang di dunia
                D             Bersedia menyebarkannya

3  Pembayang maksud dalam rangkap keempat menceritakan tentang
                A              sifat burung.            C             habitat burung.
                B              fizikal burung.          D             lumrah burung.



4  Perkara yang berikut BENAR tentang maksud pantun di atas, kecuali
                A              Orang yang berilmu hidup mewah
                B              Orang yang berilmu tidak meminta
                C             Orang yang berilmu dirahmati Tuhan
                D             Orang yang berilmu dipandang mulia

5  Frasa tidak terperi juga membawa maksud
                A              tidak tersirat.            C             tidak ternilai.
                B              tidak terakam.          D             tidak terungkai

PEMAHAMAN 19
Baca petikan di bawah ini dengan teliti. Kemudian, jawab soalan-soalan yang berikutnya.

                KUALA LUMPUR, Selasa – Kejadian banjir di kawasan hutan kekal di negara ini berpunca daripada masalah ekologi semula jadi yang tidak dijangka dan bukan kerana aktiviti manusia.
                Timbalan Ketua Pengarah Perhutanan, Saiful Ariffin berkata, dalam tempoh tertentu, hutan mengalami perubahan semula jadi seperti pokok tua tumbang. Beliau menambah, pokok itu mewujudkan takungan air yang menyekat air hujan daripada mengalir ke sungai yang berhampiran. Katanya, pertambahan hujan juga menjadikan tanah lembap sehingga melonggarkan struktur akar pokok dan memudahkan pokok tumbang.
                Pertambahan hujan juga menyebabkan lantai hutan ditakungi air. Apabila takungan terlalu besar, banjir lumpur akan berlaku. “Mengikut pengalaman lalu, kejadian banjir lumpur di kawasan hutan berpunca daripada ekologi hutan dan bukan disebabkan aktiviti manusia,” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.
                Beliau diminta mengulas kejadian banjir lumpur di kawasan hutan simpan di negara ini pada setiap musim tengkujuh. Minggu lalu, 14 buah rumah dihanyutkan air akibat banjir lumpur dan kejadian tanah runtuh di Kampung Sri Gunung Pulai di Kaki Gunung Pulai, kira-kira lapan kilometer dari Pekan Nanas, Pontian.
                Dalam kejadian jam 11.00 malam tadi, timbunan balak, tunggul kayu, dan sampah dihanyutkan air deras ke kaki Gunung Pulai. Lima sekeluarga maut dalam kejadian itu. Bagaimanapun, setakat ini, hanya empat mayat ditemui.

1  Apakah tajuk berita yang paling tepat digunakan bagi berita di atas?
                A              Kejadian Banjir
                B              Masalah ekologi punca banjir di hutan simpan
                C             Hutan mengalami perubahan semula jadi
                D             Lima sekeluarga maut dalam kejadian banjir Lumpur

2  Kejadian banjir di hutan simpan disebabkan oleh
                A              masalah ekologi semula jadi yang sudah dijangka.
                B              masalah ekologi semula jadi luar jangka.
                C             pertambahan hujan yang banyak.
                D             banjir lumpur dan tanah runtuh.

3  Pokok-pokok tua yang tumbang di hutan simpan itu telah menyebabkan
                A              banyak rumah yang hanyut.
                B              pengaliran air hujan ke sungai tersekat.
                C             struktur tanah menjadi longgar.
                D             berlakunya musim tengkujuh.

4  Di  manakah kejadian banjir lumpur dan tanah runtuh berlaku?
                A              Kuala Lumpur
                B              Kampung Sri Gunung Pulai
                C             Pekan Nanas, Pontian
                D             Kaki Gunung Pulai

5  Berapakah anggota mangsa banjir dan tanah runtuh itu yang belum ditemui?
                A              Seorang                  C             Dua orang
                D             Empat orang           D             Lima orang






PEMAHAMAN 20
Baca petikan syarahan di bawah ini dengan teliti. Kemudian, jawab soalan-soalan yang berikutnya.

                Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, para hakim yang bijaksana, guru besar, guru-guru, dan rakan seperjuangan sekalian.
                “Pentingnya Persatuan Pengguna Ditubuhkan di Sekolah” begitulah tajuk syarahan saya pada pagi ini.
                Pengguna ialah golongan masyarakat yang sering tertindas oleh pengusaha dan para peniaga. Pengguna dijadikan alat oleh golongan tertentu untuk meraih kekayaan. Kenaikan harga barangan sering dibebankan ke atas bahu pengguna. Pengguna dan pembangunan ekonomi bagai taut dengan umpan. Tiada umpan, taut tidak mengena. Begitulah sebaliknya.
                                Oleh yang demikian, pengguna perlu mempunyai pengetahuan tentang hak-hak mereka sebagai pengguna.Di sinilah pentingnya satu persatuan yang dapat membimbing dan memberi pendidikan kepada para pelajar tentang hal ehwal pengguna.               

Tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati,
                Persatuan pengguna di sekolah dapat melahirkan masyarakat pengguna yang bijaksana. Caranya ialah melatih mereka membuat keputusan dengan bijak, iaitu memilih sesuatu barangan yang mempunyai nilai yang sepadan dengan harganya. Oleh yang demikian, mereka tidak mudah terpedaya.
                Selain itu, pelajar yang menjadi ahli Persatuan Pengguna akan dapat dilatih menjadi pengguna yang berdisiplin, iaitu mereka berbelanja mengikut kemampuan mereka. Sikap yang demikian akan membantu pihak kerajaan membendung inflasi.
                Seperti yang kita maklum, negara kita pernah melaksanakan kempen Inflasi Sifar. Kempen ini bertujuan menyedarkan masyarakat akan kesan inflasi terhadap negara. Langkah sebegini amat perlu untuk mengawal kenaikan harga barangan. Dalam hal ini, Persatuan Pengguna dapat memainkan peranan yang penting dalam memupuk kesedaran pada peringkat akar umbi, iaitu di sekolah. Saya akhiri syarahan ini dengan slogan “Pengguna Berpendidikan Teras Kemajuan”.
                Sekian, terima kasih.

1  Mengapakah Persatuan Pengguna perlu ditubuhkan di sekolah?
                A              Untuk melatih pelajar berjimat cermat
                B              Untuk mengasuh pelajar membendung inflasi
                C             Untuk memberi pendidikan kepenggunaan  kepada pelajar
                D             Untuk melatih pelajar membuat penilaian harga barang

2  Mengapakah pemidato mengatakan bahawa pengguna sering tertindas?
                A              Kerana pengguna sering terpedaya oleh jualan murah
                B              Kerana pengguna ialah tempat pengusaha mengaut untung
                C             Kerana pengguna tidak dapat dipisahkan daripada pengusaha
                D             Kerana pengguna sering menjadi mangsa kenaikan harga barang

3  Pilihan yang bijak menurut pemidato ialah
                A              pengguna yang pandai memilih barangan yang baik.
                B              pengguna yang bijak menawar harga barangan yang dibelinya.
                C             pengguna yang dapat menilai buatan barangan yang dbelinya.
                D             pengguna yang pandai menilai mutu dengan harga barangan.


4  Maksud bagai taut dengan umpan dalam petikan di atas ialah
                A              saling memerlukan.
                B              saling berkaitan.
                C             saling bermusuhan.
                D             saling membantu.

5  Kenaikan harga hanya dapat dikawal jika
                A              pengguna tidak berbelanja.
                B              pengguna bijak berbelanja.
                C             pengguna berbelanja pada hari sabtu sahaja.
                D             pengguna membeli barangan yang murah sahaja.






No comments:

Post a Comment