| NILAI MURNI | FRASA/AYAT/PERBUATAN |
1
2 3
| Bertanggungjawab / mengambil berat Prihatin Toleransi | Sesuatu (spt.kerja/tugasan/bantuan ) yang mesti dilaksanakan
Menghulurkan bantuan/Menegur/Menasihati.. Menerima/menghormati pendapat,fikiran,kepercayaan orang lain. Bertolak ansur /mengawal diri mengelakkan berlakunya perselisihan. |
4 5 | Penyayang Kasih sayang | Bersifat sangat menyayangi sesuatu…. Berkongsi barang dengan adik-beradik… Menyayangi diri sendiri spt…. Menyayangi alam sekitar-spt memelihara dan memulihara flora dan fauna untuk…
|
6 7 8 9 10 11 12
| Belas kasihan /bersimpati Baik hati Pemurah Berhemah tinggi Bertimbang rasa Saling memahami Saling bermaafan
| Bersimpati terhadap kesusahan…. Membantu…… Memberi bantuan…..(yg.memerlukan) Berbudi bahasa,beradab…. Mengambil kira keperluan/perasaan org lain apabila membuat sesuatu tindakan… Sanggup memberi dan memahami pandangan serta memahami perasaan /keperluan masing-masing. Sanggup meminta maaf dan memberi kemaafan.
|
13 14 15 16 17 18
| Rajin Tekun Gigih Keazaman Bersungguh-sungguh Dedikasi | Membuat kerja sekolah,rumah,….. Melakukan sesuatu kerja dengan bersungguh-sungguh. Terus berusaha dgn.giat Tujuan/Matlamat /Cita-cita yg hendak dicapai... Berusaha dgn.sepenuh hati… Berminat dan rela mengorbankan masa dan tenaga untuk perkara yg berfaedah. |
19 20 21 22 23
| Jujur Tulus Amanah Bercakap benar Ikhlas | Bercakap benar/Perbuatan dan perlakuan yg.. Hati yang rela…..(ikhlas) Melakukan sesuatu(menimbulkan kepercayaan kepada orang lain) Menyatakan perkara yang benar tanpa menokok tambah atau berselindung. Memberikan sesuatu…(tidak mengharapkan balasan) |
24 25 | Adil Saksama
| Membahagikan sesuatu sama rata…. Mengagihkan tugasan (tidak berat sebelah). |
26 27 28 29 | Bijaksana Bestari Rasional Matang
| Membuat sesuatu keputusan dengan tepat Bertindak dengan bijak.. Mencari penyelesaian secara….. Menjadi rujukkan….(banyak pengetahuan ,pengalaman…) |
30
31 | Berani
Tegas
| Berani mencuba sesuatu yg baru/mencabar.. Berani kerana benar.. Menyatakan pendirian |
32 | Berdikari
| Membuat sesuatu pekerjaan tanpa bantuan… Mengikut kemampuan diri….. |
33 34 35 36 | Cinta Negara Semangat patriotik Semangat kesukanan Berpandangan jauh
| Menghormati lagu Negaraku…. Bersifat( perasaan/semangat) mencintai negara spt. menghormati raja,pemimpin
|
37
| Jimat-cermat
| Membawa bekalan ke sekolah…. Menabung…. Menggunakan air/eletrik secara berhemah…. |
38
| Cinta Kebersihan
| Menjaga kebersihan diri spt… Menjaga kebersihan mental(pertuturan dan perlakuan yang terpuji Menjaga kebersihan alam sekitar spt membersihkan kawasan rumah,sekolah
|
39 40 41 | Tolong-menolong Bekerjasama /bermuafakat Bantu-membantu
| Membuat sesuatu….(untuk orang lain) Membantu sesama rakan,keluarga,jiran…. Memikul tanggungjawab bersama… |
42 43 44 45 | Taat Akur Berdisiplin Patuh Undang-undang
| Mengikut arahan/nasihat ibu bapa,guru,.. Setuju/sependapat dgn arahan,peraturan…. Patuh arahan pihak tertentu spt sekolah… Mematuhi undang-undang jalan raya,negara… |
46 47 48 49 | Cekal Tabah Sabar Tidak berputus asa
| Tenang apabila menghadapi dugaan,musibah.. Tidak mudah kecewa….. Menahan sifat marah,kecewa walaupun…(kuat menghadapi sesuatu yg) Tetap melakukannya/meneruskan sehingga… |
50 51 52
| Menepati masa Menghargai masa Menepati janji
| Menepati masa yang ditentukan…. Menggunakan masa dengan perkara yang berfaedah… Tiba mengikut masa… Menyiapkan kerja/tugasan mengikut masa…. |
53
| Daya usaha
| Berusaha bersungguh-sungguh dengan inisiatif,inovatif,kretif…. |
54
| Dedikasi
| Berminat melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh …. Sanggup mengorbankan masa,tenaga,wang ringgit…. |
55 56 57 | Jaya diri Jati diri/Waja diri Berbakti / Berjasa | Berupaya mengembangkan potensi diri… Mempunyai ketahanan fizkal dan mental untuk mencapai sesuatu…..
|
58 | Keadilan
| Mempertimbangkan dan membuat sesuatu sesuatu secara objektif,menyeluruh dan bersesuaian. |
59 60 61 | Kejiranan Semangat bermasyarakat Peka terhadap isu-isu sosial
| Hidup berbaik-baik,bertolak-ansur…. Amalan tolong-menolong,kerjasama…. Aktif/menyertai aktiviti dalam komuniti,masyarakat… Menyedari masalah masyarakat dan sedia berusaha menyelesaikannya |
62
| Kesederhanaan
| Sikap/pertimbangan yang tidak keterlaluan… Bertindak mengikut norma dan nilai masyarakat. |
63
| Kesyukuran
| Perasaan,perlakuan yang dilahirkan secara ikhlas……..(spt. ucapan terima kasih) Kesenangan yang dikecapi atau diperolehi… |
64 65 | Menghargai tenaga Menghargai maruah diri
| Menghargai perkhidmatan,jasa pekerja… Menjaga kehormatan diri/harga diri/nama baik.. |
66 67 | Penghargaan Perpaduan
| Pengiktirafan terhadap jasa,sumbangan… Persefahaman komuniti,masyarakat walaupun berlainan…. |
69
| Persaudaraan
| Hubungan mesra sesama manusia…. Kerjasama yang erat untuk kesejahteraan .. |
70 | Ramah mesra
| Suka bergaul,bertanya khabar(tidak mengasingkan diri….) |
71 | Hormat | Memuliakan dan mentaati ibu bapa/penjaga. Menghormati orang yang lebih tua,rakan,jiran,dsb. Menghormati kepercayaan dan adat resam pelbagai keturunan
|
LATIHAN BAHAGIAN C
Latihan 1
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Samsol meminta kebenaran daripada ibunya untuk mandi di sungai yang terletak di belakang rumahnya. Ibu Samsol tidak mengizinkan Samsol mandi di sungai kerana sungai itu dalam. Samsol kecewa kerana tidak dapat mandi di sungai.Apabila ibunya tertidur, Samsol keluar secara senyap-senyap. Dia menunggang motosikal ibunya walaupun tiada lesen memandu. Samsol segera memecut motosikalnya menuju ke sungai. Apabila tiba di sungai, Samsol segera terjun untuk mandi. Selesai mandi, dia cepat-cepat pulang sebelum ibunya menyedari ketiadaannya di rumah. Setelah siap berpakaian, Samsol menunggang dengan laju. Apabila tiba di satu selekoh, Samsol tidak dapat mengawal motosikalnya. Dia terbabas lalu terjatuh ke dalam parit. Akibat kemalangan itu, kaki dan tangan Samsol patah. Dia terpaksa ditahan di hospital .Selain itu,bapa Samsol juga telah disaman oleh pihak berkuasa kerana membiarkannya menunggang motosikal tanpa lesen. Samsol sungguh menyesal akan sikapnya.Dia memohon maaf kepada ibu dan bapanya.
Situasi | Pengajaran |
1 | meminta kebenaran | meminta izin daripada ibu |
2 | kecewa | akur / mentaati perintah ibu |
3 | tiada lesen memandu / menunggang dengan laju | mematuhi undang-undang jalan raya |
4 | membiarkan menunggang motosikal tanpa lesen ( cuai ) / ibu samsol tidak mengizinkan | mengambil berat terhadap kegiatan anak |
5 | sungguh menyesal / memohon maaf | insaf terhadap kesalahan yang dilakukan |
Penanda Wacana | Kata Bantu | Pengajaran | Indeks teks / huraian |
Antaranya, | kita mestilah |
|
|
Selain itu, | kita sepatutnya |
|
|
Seterusnya, | kita seharusnya |
|
|
Di samping itu, | kita dikehendaki |
|
|
Akhirnya, | kita sewajarnya |
|
|
Latihan 2
Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Aku segera pulang apabila terdengar namaku dipanggil ibu. Walaupun sedang seronok bermain di padang, namun aku tidak sampai hati untuk tidak mempedulikan panggilan itu.Rakan-rakanku juga menasihatiku agar segera pulang. “Dol, tolong temankan ibu ke pasar malam sekejap,” kata ibu. Aku mengangguk setuju. Tanpa membuang masa, aku segera mandi dan bersiap. Aku sememangnya tidak suka bertangguh apabila disuruh melakukan sesuatu kerja oleh ibu. Pesanan guru agar sentiasa menghormati ibu bapa sentiasa tersemat di hati. Setelah bersiap, aku dan ibu segera masuk ke kereta. Ayah telah lama menanti di dalam kereta. Walaupun agak lambat, tetapi ayah tidak merungut ataupun marah. Keadaan jalan raya agak sesak, tetapi ayah memandu dengan sabar dan tetap mematuhi peraturan lalu lintas. Tidak lama kemudian, akhirnya sampai juga kami ke tempat yang dituju Aku bersyukur kerana selamat sampai.
Situasi | Nilai murni |
1 | segera pulang / tidak sampai hati untuk tidak mempedulikan | akur/ mentaati perintah/suruhan ibu |
2 | menasihatiku | menegur rakan yang melakukan kesilapan |
3 | tanpa membuang masa / tidak suka bertangguh | menghargai masa dengan melakukan sesuatu perkara yang berfaedah |
4 | menghormati ibu bapa | menghormati / memuliakan ibu bapa |
5 | tidak merungut ataupun marah / memandu dengan sabar | Sabar ketika berhadapan dengan sesuatu situsi / Sabar ketika berada di jalan raya |
6 | mematuhi peraturan lalu lintas | mematuhi undang-undang jalan raya |
7 | bersyukur | bersyukur |
Latihan 3
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Ipin begitu asyik bermain permainan video. Selepas bosan bermain permainan video, dia ke padang untuk bermain bola sepak dengan rakan-rakannya. Apabila tiba waktu petang, Ipin menunggang basikal pula hingga senja.Pada sebelah malam, Ipin akan menonton televisyen hingga lewat malam. Dia langsung tidak mengulang kaji pelajarannya. Apabila ibunya meminta pertolongan dia akan berpura-pura mengulang kaji pelajarannya. Pada pendapatnya, budak yang baru berusia 12 tahun seperti dirinya tidak perlu membantu ibunya membuat kerja rumah. Ipin juga bersikap kasar kepada kakaknya apabila kakaknya menegur tingkah lakunya yang gemar membuang masa. Sungguhpun begitu, Ipin takut kepada ayahnya. Jika ayahnya ada di rumah, Ipin akan berpura-pura baik. Ayahnya mengetahui sikap buruk Ipin yang sebenarnya lalu menasihati Ipin supaya mengubah perangainya. Ipin berasa malu dan meminta maaf kepada keluarganya.
Situasi | Pengajaran |
1 | bermain permainan video / bermain bola sepak / menunggang basikal menonton televisyen hingga lewat malam | menghargai masa |
2 | tidak mengulang kaji pelajaran | rajin belajar |
3 | ibunya meminta pertolongan | mentaati perintah ibu /membantu, menolong ibu |
4 | bersikap kasar kepada kakaknya | menghormati / berbudi bahasa / bersopan santun |
5 | menasihati Ipin | mendengar nasihat |
6 | meminta maaf | insaf |
Latihan 4
Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Noni seorang pelajar yang rajin. Selepas mengulang kaji pelajaran, Noni bermain badminton. Dia faham jika asyik belajar sahaja badan akan lesu. Oleh itu, dia perlu juga keluar beriadah dan bersukan. Noni ingin mengajak adiknya, Toni bermain badminton. Dia melihat Toni sedang asyik membuat kerja sekolahnya. Noni menghampiri adiknya. Alangkah terkejutnya Noni apabila mendapati adiknya sedang menyalin jawapan Matematik daripada buku rakannya. Noni menegur perbuatan Toni. Toni berasa malu atas perbuatannya itu. Toni meminta kakaknya merahsiakan hal itu daripada pengetahuan ibu bapa mereka. Noni menasihati Toni agar tidak mengulangi perbuatannya itu. “Toni, kalau kamu tidak faham mana-mana kerja sekolah yang diberi oleh guru, kamu boleh bertanya kepada kakak. Kakak bersedia untuk menolong kamu. Lain kali jangan meniru kerja orang lain,” kata Noni. Toni berjanji tidak akan meniru lagi. Jika tidak faham dia akan bertanya kepada kakaknya
Situasi | Nilai murni |
1 | rajin / rmengulang kaji pelajaran | tekun belajar |
2 | beriadah dan bersukan | beriadah |
3 | adiknya sedang menyalin jawapan | bertanggungjawab |
4 | menegur perbuatan Toni / menasihati Toni | menasihati |
5 | bersedia untuk menolong | membantu / bersikap baik hati |
6 | berjanji tidak akan meniru lagi | insaf |
Latihan 5
Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Kejayaan akan diperoleh sekiranya kita mempunyai semangat yang tinggi untuk berusaha serta tidak mudah berputus asa. Apabila kita mencapai kejayaan, sudah tentu kehidupan akan lebih bahagia. Sebagai pelajar, kita hendaklah sentiasa bersikap positif untuk mengejar kejayaan dalam pelajaran. Matlamat seseorang pelajar adalah untuk mencapai keputusan yang cemerlang dalam bidang pelajaran. Oleh itu, kita hendaklah menanamkan tekad dan bersemangat tinggi untuk mencapai kejayaan. Sekiranya kita gagal, kita hendaklah terus berusaha dan jangan sesekali berputus asa. Sekali gagal bukan bererti gagal buat selama-lamanya. Kita hendaklah membaiki kelemahan kita. Bagi memastikan kejayaan berada dalam genggaman, kita hendaklah rajin mengulang kaji pelajaran Kita juga boleh menghadiri kelas-kelas tambahan dan juga mengadakan perbincangan secara berkumpulan untuk memantapkan lagi pengetahuan kita.
Situasi | Nilai murni |
1 | mempunyai semangat yang tinggi | jati diri |
2 | tidak mudah berputus asa | cekal / tabah |
3 | bersikap positif | berpandangan jauh |
4 | menanamkan tekad | keazaman yang tinggi |
5 | terus berusaha | berdedikasi |
6 | rajin mengulang kaji pelajaran | berusaha bersunguh-sungguh |
Latihan 6
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Sudah seminggu nenek Supar sakit. Keadaan neneknya semakin teruk kerana bekalan ubatan neneknya sudah habis. Supar hendak membawa neneknya ke hospital, tetapi kos tambang untuk ke bandar agak mahal. Dia amat sayang akan neneknya itu. Sejak kematian ibu dan bapanya, dia dipelihara oleh neneknya. Supar tidak ke sekolah beberapa hari. Dia bekerja sebagai pencuci kereta untuk mendapat upah bagi menampung rawatan perubatan neneknya. Beberapa orang rakan karibnya hairan kerana sudah seminggu Supar tidak datang ke sekolah. Mereka pergi ke rumah Supar untuk mengetahui perkara yang terjadi. Apabila sampai di rumah Supar, barulah mereka mengetahui perkara yang menimpa Supar. Rakan-rakannya berasa kasihan melihat keadaan Supar. Mereka mengambil keputusan untuk memberitahu guru kelas mereka. Cikgu Man melancarkan kutipan derma kilat untuk membantu Supar. Hasil kutipan derma diserahkan kepada Supar . “Terima kasih semua.Jasa guru-guru dan kawan-kawan akan saya kenang sampai bila-bila,” kata Supar penuh terharu.
Situasi | Pengajaran |
1 | amat sayang akan neneknya | menyayangi |
2 | bekerja sebagai pencuci kereta untuk mendapat upah | berdikari |
3 | Mereka pergi ke rumah Supar untuk mengetahui perkara sebenar | prihatin |
4 | berasa kasihan | bersimpati |
5 | memberitahu guru kelas | bertindak dengan bijak |
6 | membantu Supar | menolong rakan |
7 | Terima kasih semua | menghargai pemberian orang lain |
Latihan 7
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
“Atuk bukan tak nak ikut kamu tinggal di bandar tetapi atuk tak biasa hidup di sana. Lagipun, semasa atuk dan nenek tinggal sebulan di sana, jiran kamu langsung tak menegur kami. Di sana tak ada apa-apa nak dibuat. Kalau di sini, boleh ke kebun sayur dan pisang dengan nenek kamu,” kata datuk panjang lebar.
“Orang lain sibuk-sibuk nak ke bandar, kamu pula nak bersekolah di sini. Sekolah di kampung ni bukan macam di bandar. Gurunya pula mengajar sekejap saja. Dua tiga bulan dah minta ke bandar,” kata nenek.
“Biarlah, nek. Lagipun dapatlah Bedah temankan datuk dan nenek. Belajar di mana-mana pun boleh berjaya. Yang penting ialah usaha diri sendiri. Kalau rajin, belajar di kampung pun boleh berjaya. Betul tak, atuk?” kata Bedah.
Datuk mengangguk-anggukkan kepalanya sambil menyirat jala yang koyak itu
Situasi | Pengajaran |
1 | jiran kamu langsung tak menegur kami | semangat kejiranan / beramah mesra |
2 | boleh ke kebun sayur dan pisang | rajin / mengisi masa lapang dengan melakukan perkara yang berfaedah |
3 | dapatlah Bedah temankan datuk dan nenek | baik hati / menyayangi |
4 | usaha diri sendiri | berdikari |
5 | rajin | berusaha bersungguh-sungguh |
Latihan 8
Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Tijah seorang murid yang rajin dan sangat suka menolong orang. Apabila berada di dalam kelas, Tijah sentiasa memastikan kelasnya bersih. Dia sering menyapu sampah, mengelap tingkap dan menyusun meja.
Rakan-rakannya sangat menghormati Tijah. Dia sentiasa berpakaian kemas dan bersih. Tijah juga selalu menolong rakan-rakannya dalam pelajaran.
Apabila pulang ke rumah, Tijah akan pergi ke kedainya. Tijah mengambil kesempatan untuk membuat kerja rumah dan membaca buku pelajarannya. Tijah mahu berjaya dalam pelajaran.
Situasi | Nilai murni |
1 | rajin | tekun |
2 | suka menolong orang / menolong rakan-rakan dalam pelajaran | membantu / bersikap baik hati |
3 | memastikan kelasnya bersih | bertanggungjawab menjaga kebersihan kelas |
4 | sentiasa berpakaian kemas dan bersih | menjaga kebersihan diri |
5 | mengambil kesempatan untuk membuat kerja rumah / membaca buku pelajarannya | menghargai masa |
Latihan 9
Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Kardi anak yatim piatu. Sejak ibu dan bapanya meninggal dunia dalam satu kemalangan, Kardi tinggal bersama-sama bapa saudaranya. Bapa saudaranya bukanlah orang berada. Bapa saudaranya hanyalah seorang pekebun sayur. Kardi seorang murid yang rajin dan pintar. Kardi menumpukan sepenuh perhatian terhadap pengajaran gurunya di dalam kelas. Dia sering dijadikan contoh oleh guru-gurunya kerana sikapnya yang ringan tulang dan bersopan santun. Pada sebelah petang, Kardi akan membantu bapa saudaranya di kebun . Dia tidak merungut walaupun keletihan kerana dia sedar dia hanya menumpang kasih daripada keluarga bapa saudaranya itu. Kardi juga sering membantu ibu saudaranya di dapur. Apabila ada masa terluang, Kardi akan memberikan tunjuk ajar kepada adik-adik saudaranya tentang isi pelajaran yang tidak difahami oleh mereka. Kardi sangat sayang akan keluarga bapa saudaranya.
Situasi | Nilai murni |
1 | rajin / sikapnya yang ringan tulang | rajin |
2 | menumpukan sepenuh perhatian | berusaha bersungguh-sungguh |
3 | bersopan santun | berbudi bahasa |
4 | tidak merungut | ikhlas |
5 | membantu bapa saudaranya / membantu ibu saudaranya | berbakti / menolong |
6 | memberikan tunjuk ajar | prihatin |
Latihan 10
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Ajis menyertai lawatan sambil belajar ke Putrajaya. Ajis dan rakan-rakannya asyik melihat keindahan pemandangan di sekitar Masjid Putra. Tiba-tiba, Ajis ternampak sebuah telefon bimbit terjatuh berhampiran dengan pemuda yang hendak menunggang motosikalnya.Pemuda tersebut tidak menyedari hal itu. Ajis dengan segera mengambil telefon bimbit itu lalu mendapatkan pemuda tersebut. Ajis pun menyerahkan telefon bimbit kepada tuannya. Pemuda tersebut mengucapkan terima kasih kepada Ajis dan memberikan sedikit sagu hati. Walau bagaimanapun, Ajis menolak pemberian tersebut dengan baik. Ajis memberikan pertolongan secara ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa balasan.
Situasi | Pengajaran |
1 | menyertai lawatan sambil belajar ke Putrajaya | semangat cintakan negara/ patriotik |
2 | mengambil telefon bimbit itu lalu mendapatkan pemuda itu | prihatin dan bertanggungjawab / bertindak dengan pantas |
3 | menyerahkan telefon bimbit kepada tuannya | jujur |
4 | mengucapkan terima kasih | menghargai bantuan orang lain |
5 | memberikan pertolongan secara ikhlas | ikhlas |
Latihan 11
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah.
Ketika pertama kali menjejakkan kakinya ke ibu kota, Nazuan “seperti rusa masuk kampung”. Bukan hajatnya untuk meninggalkan kampung. Nazuan hidup sebatang kara. Dia yatim piatu dan tiada sesiapa untuk menjadi tempat mengadu. Dia sudah malu untuk mengharapkan ihsan orang lain.
Untuk mencari sesuap nasi, Nazuan bekerja di sebuah restoran. Dia terpaksa bekerja sepanjang hari. Berkat kerajinannya, dia berjaya mengumpulkan sejumlah wang. Dengan wang itu, dia mengusahakan sebuah gerai burger.
Berbekalkan sikap peramah dan usahanya yang berterusan, perniagaan burgernya semakin maju, Nazuan tidak suka membazir. Dia bercita-cita untuk menjadi seorang pergedar daging burger .
Impiannya telah menjadi kenyataan. Daripada menjadi pengedar kecil-kecilan, dia berjaya mengusahakan sebuah kilang kecil memproses daging burger. Dia menyimpan cita-cita untuk membuka kilang burger yang lebih besar lagi.
Setelah bertungkus lumus selama sepuluh tahun……………..
Situasi | Pengajaran |
1 | sudah malu untuk mengharapkan ihsan orang lain |
|
2 | kerajinannya |
|
3 | dia mengusahakan sebuah gerai burger |
|
4 | sikap peramah |
|
5 | usahanya yang berterusan |
|
6 | tidak suka membazir |
|
7 | bercita-cita / menyimpan cita-cita |
|
Latihan 12
Tulis lima nilai murni dan pengajaran yang terdapat dalam teks di bawah.
Penduduk Kampung Muhibah hidup bagai aur dengan tebing. Jika ada majlis kenduri-kendara, mereka bermuafakat dan membantu tuan rumah yang mengadakan majlis tersebut.
Ketika jambatan di kampung mereka runtuh, mereka membaiki jambatan tersebut. Mereka tidak mengharapkan bantuan daripada kerajaan semata-mata. Mereka juga sentiasa mengadakan gotong-royong bagi membersihkan kawasan kampung. Mereka sedar bahawa rakyat yang sihat lahir daripada negara yang bersih.
Selain itu, penduduk Kampung Muhibah juga menggunakan masa yang terluang untuk membuat kerja-kerja yang berfaedah. Ada yang bercucuk tanam di belakang rumah. Jadi, mereka tidak perlu membeli sayur-sayuran di pasar. Selain itu, ada juga penduduk yang menjalankan perusahaan kecil seperti memproses ubi kayu dan menghasilkan kraf tangan daripada bahan terbuang. Kita patut mencontohi sikap penduduk Kampung Muhibah.
Situasi | Nilai murni dan pengajaran |
1 | bagai aur dengan tebing / bermuafakat / mengadakan gotong-royong |
|
2 | membantu |
|
3 | mereka membaiki jambatan |
|
4 | tidak mengharapkan bantuan |
|
5 | membersihkan kawasan kampung |
|
6 | menggunakan masa yang terluang |
|
Latihan 13
Tulis lima pengajaran yang dapat diperoleh daripada jadual di bawah.
Waktu | Aktiviti |
5.30 pagi | Bangun tidur dan mengemaskan tempat tidur |
5.45 pagi | Mandi, solat dan memakai uniform sekolah |
6.30 pagi | Sarapan |
7.00 pagi | Pergi ke sekolah |
7.30 pagi | Rutin membersihkan bilik darjah |
7.45 pagi | Sesi pembelajaran bermula |
1.30 tengah hari | Balik ke rumah, solat dan makan tengah hari. |
2.15 petang | Ke sekolah agama atau melakukan aktiviti petang di sekolah. |
5.00 petang | Balik ke rumah, beriadah, mandi dan minum petang. |
6.30 petang | Rehat dan menonton televisyen. |
7.30 petang | Solat dan makan malam. |
8.30 malam | Solat, mengulang kaji pelajaran, menyiapkan tugasan sekolah atau membaca buku fiksyen. |
10.30 malam | Mengemaskan beg sekolah dan tidur. |
Situasi | Pengajaran |
1 | mengemaskan tempat tidur |
|
2 | solat |
|
3 | Pergi ke sekolah |
|
4 | membersihkan bilik darjah |
|
5 | beriadah |
|
6 | mengulang kaji pelajaran, menyiapkan tugasan sekolah |
|
Latihan 14
Tulis lima pengajaran yang kamu peroleh daripada teks di bawah.
Ibu meminta Fauzan pergi ke kedai runcit untuk membeli barang. Dia berjalan kaki walaupun dia mempunyai basikal. Fauzan seorang atlet olahraga. Dia berjalan kaki untuk mengekalkan kecergasannya. Dia berjalan di bahu jalan dan menentang arus lalu lintas. Semasa hendak melintas Fauzan ternampak seorang buta ingin melintas jalan. Fauzan kasihan melihat orang buta itu. Dia pun memimpin lelaki itu menyeberang jalan. Fauzan menggunakan lintasan pejalan kaki semasa melintas. Fauzan memastikan tiada kenderaan yang lalu dengan memandang ke kanan dan ke kiri jalan sebelum melintas jalan. Apabila sampai di kedai runcit, Fauzan pun membeli barang yang telah dipesan oleh ibunya. Fauzan memastikan semua barang yang dipesan oleh ibunya telah dibeli. Dia melihat catatan yang telah dibuatnya. Setelah selesai, Fauzan terus pulang ke rumah. Dia memulangkan baki wang kepada ibunya. Dia berasa gembira kerana dapat menolong ibunya. Ibu Fauzan mengucapkan terima kasih kepada Fauzan.
Situasi | Pengajaran |
1 | berjalan kaki untuk mengekalkan kecergasan |
|
2 | berjalan dibahu jalan dan menentang arus lalu lintas |
|
3 | kasihan / memimpin lelaki itu |
|
4 | menggunakan lintasan pejalan kaki semasa melintas |
|
5 | memastikan semua barang yang dipesan oleh ibunya telah dibeli |
|
6 | memulangkan baki wang kepada ibunya |
|
Latihan 15
Tulis lima pengajaran yang dapat diperoleh daripada pantun di bawah.
Burung kenek-kenek, Burung kenek-kenek,
Hinggap di atas dahan; Hinggap di atas pagar;
Pesan datuk nenek, Pesan datuk nenek,
Patuh perintah Tuhan. Rajin-rajinlah belajar.
Burung kenek-kenek,
Hinggap tepi perigi;
Pesan datuk nenek,
Bangunlah pagi-pagi.
Burung kenek-kenek, Burung kenek-kenek,
Hinggap di pohon kelapa; Terbang tinggi di awan;
Pesan datuk nenek, Pesan datuk nenek,
Patuhilah ibu bapa. Pandai-pandailah cari kawan
Situasi | Pengajaran |
1 | Patuh perintah Tuhan |
|
2 | Rajin-rajinlah belajar |
|
3 | Bangunlah pagi-pagi |
|
4 | Patuhi ibu bapa |
|
5 | Pandai-pandailah cari kawan |
|
Latihan 16
Tulis lima nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada pantun di bawah.
Tanam ciku di tepi jalan, Buah mangga enaknya rasa,
Tanam belimbing di luar kota; Ditanam bersama buah delima;
Tekun dan usaha jadikan amalan, Sungguh rajin petani di desa,
Barulah maju negara tercinta. Hasil dituai dinikmati bersama.
Buah duku berguni-guni, Pohon seruntun, pohon markisa,
Manisnya sungguh tidak terkira; Segar sentiasa sirih junjungan;
Tidak kulupa jasamu petani, Mengerah tenaga, tak kira masa,
Berkorban tenaga untuk negara. Pengorbananmu tuan jadi sanjungan.
Situasi | Nilai murni |
1 | Tekun |
|
2 | Usaha jadikan amalan |
|
3 | Sungguh rajin petani di desa |
|
4 | Tidak kulupa jasamu petani |
|
5 | Pengorbananmu tuan jadi sanjungan |
|
Latihan 17
Tulis lima nilai murni dan pengajaran yang terdapat dalam lagu di bawah.
Insaflah Diri
Tidaklah rugi berhati-hati, Marilah kawan kita ikuti,
Waras fikiran amalan murni, Peraturan lalu lintas jangan ingkari,
Bertanggungjawab berhemah tinggi, Kalau peraturan tak dipatuhi,
Semua pengguna kita hormati. Akan sesali diri sendiri.
Di dada akhbar kita amati, Panas baran jangan turuti,
Tragedi menimpa setiap hari, Itulah sikap membawa rugi,
Mengapa ini harus terjadi, Orang tersayang kita ingati,
Akibat sikap tidak peduli. Tidak kecewa keluarga menanti.
Situasi | Nilai murni dan pengajaran |
1 | berhati-hati |
|
2 | Bertanggungjawab berhemah tinggi |
|
3 | Peraturan lalu lintas jangan ingkari |
|
4 | Panas baran jangan turuti |
|
5 | Orang tersayang kita ingati |
|
Latihan 18
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah
Seman leka memerhati seorang lelaki tua yang sedang duduk di kaki lima sambil menadah tangan. Orang yang lalu-lalang di situ langsung tidak mempedulikan lelaki tua itu. Hanya segelintir sahaja yang sudi memberi sedekah. Dia berasa kasihan akan lelaki itu.
Berbagai-bagai persoalan bermain dalam fikiran Seman Ke manakah anak lelaki tua itu? Jika ada, mengapakah ada anak yang sanggup membiarkan ibu bapanya hidup melarat dan merempat ? Tiba-tiba , bahu Seman dipegang oleh seseorang. Seman berasa sungguh terkejut.
Melihat Seman terkejut, Munira rakan sekelas Seman pantas meminta maaf. Seman tersenyum dan menjelaskan apa yang sedang diperhatikannya. Munira berasa terharu mendengar cerita Seman. Selepas ini, dia tidak akan memandang jijik terhadap pengemis lagi.
Situasi | Nilai murni |
1 | tidak mempedulikan lelaki tua itu |
|
2 | memberi sedekah |
|
3 | berasa kasihan |
|
4 | mengapakah ada anak yang sanggup membiarkan ibu bapanya hidup melarat dan merempat |
|
5 | meminta maaf |
|
6 | tidak akan memandang jijik terhadap pengemis lagi |
|
Latihan 19
Tulis lima pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah
Sang Arnab dan Sang Kura-kura menyertai pertandingan larian. Sang Kancil telah dilantik menjadi pengadil. Sang Arnab amat yakin akan memenangi pertandingan tersebut kerana Sang Arnab berlari pantas.
“Aku pasti dapat mengalahkan Sang Kura-kura dengan mudah sahaja,” katanya dengan penuh bangga. Pada hari yang dinantikan, semua haiwan di dalam hutan keluar untuk menyaksikan pertandingan tersebut.
“Satu, dua, tiga….” jerit Sang Kancil. Pertandingan larian pun bermula. Sang Arnab berlari dengan pantas meninggalkan Sang Kura-kura yang berjalan perlahan-lahan di belakang. Di pertengahan jalan, Sang Arnab berasa mengantuk. Dia mengambil keputusan untuk tidur sebentar. Dia tahu bahawa Sang Kura-kura pasti tiba lewat. Tanpa disedarinya, hari telah pun petang. Dia terus berlari menuju ke garisan penamat namun malangnya, Sang Kura-kura telah memenangi pertandingan tersebut . Sang Arnab berasa malu kepada Sang Kura-kura. Akhirnya, Sang Arnab meminta maaf kepada Sang Kura-kura kerana memperkecilkan kemampuannya.
Latihan 20
Tulis beberapa pengajaran dan nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada dialog di bawah ini.
Sabtu : Semalam kamu tidak hadir. Kamu sakit ya ?
Isnin : Semalam jiran saya , ayah Taufik , murid kelas 6 Cempaka meninggal dunia.Ayah saya
tidak sempat tidak menghantar saya kerana sibuk menguruskan jenazah ayah Taufik.
Sabtu : Kalau budak Taufik yang aktif bola sepak tu, saya kenal sangat. Apakah penyakit ayah Taufik?
Isnin : Ayah Taufik menghidap darah tinggi. Kasihan saya mengenangkan keluarga Taufik.
Ibunya tidak begitu sihat. Ayahnya pula meninggal dunia. Saya bersama penduduk taman
perumahan telah mengutip derma sebanyak RM 888.88.
Sekurang-kurangnya dapatlah meringankan tanggungan Taufik sekeluarga.
Sabtu : Saya akan berbincang dengan ayah saya untuk membantu keluarga taufik . Hidup kita perlu
seperti aur dengan tebing. Orang susah mesti kita bantu.
Isnin : Ada kerja sekolah cikgu beri ?
Sabtu : Ada. Nanti saya tunjukkan
Latihan 21
Tulis beberapa pengajaran yang dapat kamu peroleh daripada dialog di bawah ini.
Khamis : Kamu nampak kepulan asap di hujung kampung sana ?
Jumaat : Nampak . Sudah tentu orang bakar sampah. Pembakaran secara terbuka boleh merosakkan
alam sekitar Perbuatan mereka sudah keterlaluan. Kita patut laporkan kepada Jabatan Alam
Sekitar.
Khamis : Betul kata kamu. Sesetengah masyarakat pula menebang kayu balak tanpa keizinan.
Pokok yang ditebang pula tidak ditanam semula menyebabkan berlakunya hakisan.
Jumaat : Kita berdua tiada telefon bimbit, manakala telefon awam pula sudah rosak .
Khamis : Ini satu lagi sikap negatif masyarakat. Menyusahkan orang sahaja. Kalau macam ni, elok kita
pulang dan beritahu ayah kita.
Latihan 22
Tulis beberapa nilai murni yang dapat kamu peroleh daripada dialog di bawah ini.
Aman : Kamu tak berlatih petang ini ?
Amin : Saya tetap berlatih selepas selesai menyiapkan kerja sekolah yang guru beri.
Walaupun saya aktif dalam sukan, pelajaran tidak mahu saya abaikan.
Aman : Bukankah tahun lepas kamu olahragawan sekolah ? Tak payah berlatih pun mesti menjadi juara
Amin : Kita tidak boleh angkuh .Jika saya tidak berlatih, larian saya tidak sederas dahulu. Lagipun aktif
dalam sukan boleh menyihatkan badan. Saya menganggap penyertaan dalam olahraga sebagai
aktiviti yang menyeronokan, itulah saya tidak rasa tertekan.
Aman : Pelajaran kamu juga cemerlang. Apakah rahsianya ?
Amin : Pada saya, untuk berjaya dalam pelajaran, ketika guru mengajar, perlu memberi tumpuan
sepenuhnya.Kelas tambahan perlu diikuti untuk mempercepat pemahaman terhadap apa yang
diajar.
Latihan 23
Tulis lima pengajaran yang dapat anda perolah daripada petikan di bawah ini.
Ayah dan ibu membawa nenek dari kampung. Nenek tidak sihat. Semua orang gembira kerana nenek akhirnya mahu datang ke rumah. Tetapi, Lela tidak gembira. Dia tidak suka akan nenek yang tua dan selalu batuk-batuk itu. Bagi Lela, kedatangan nenek hanya akan menyusahkan keluarganya saja. Sepanjang nenek berada di rumahnya, Lela langsung tidak menegur nenek. Walaupun nenek tahu Lela tidak suka kepadanya, namun nenek tetap melayan Lela dengan baik dan mesra.
Suatu hari, Lela muntah-muntah dan demam panas ketika di sekolah. Guru kelas Lela menghantar Lela pulang ke rumah. Kebetulan pula pada hari itu, ayah dan ibu bertugas di luar daerah. Hanya nenek yang berada di rumah. Neneklah yang merawat Lela sehingga suhu badan Lela kembali pulih. Nenek juga yang
menjaga Lela sehingga ayah dan ibu pulang. Lela berasa sungguh malu atas sikap buruknya terhadap nenek.
Latihan 24
Tulis lima pengajaran yang dapat anda peroleh daripada puisi di bawah ini.